Ach, tie telefóny...

8.10.2025

  • Mgr. Žaneta Porubská

Ach, tie telefóny...

DOBRÝ SLUHA, ALE ZLÝ PÁN

.....poznáte to príslovie, však? Ako viete, vzťahuje sa na oheň, ale pokojne ho možno aplikovať aj na mobilné telefóny. Znamená, že niečo, čo nám môže byť užitočné a prospešné, sa môže ľahko stať nebezpečným a deštruktívnym, ak sa nám to vymkne spod kontroly alebo ak mu dovolíme vládnuť nad nami.

Je to taký malý svet, sme plne informovaní – dokonca až nad mieru a dostávame informácie, ktoré k svojmu fungovaniu a žitiu až tak nepotrebujeme. Spájame sa s ľuďmi, cez rôzne platformy , siete. Máme možnosť využívať aplikácie od výmyslu sveta. V tom „malom svete“ sa však skrývajú nielen vymoženosti a uľahčenia, ale aj nástrahy, ohrozenia, nenávistné prejavy, dezinformácie... skrátka tak ako vnímame nebezpečie z fyzického vonkajšieho sveta, nás môže rovnakou silou ohroziť aj online svet.

Kameňom úrazu sa stáva, že my dospelí disponujeme životnou skúsenosťou, darí sa nám lepšie to sito preosiať... ale čo deti?

Online svet k nim patrí, je to iná generácia a ako každá má aj svoje „pre aj proti“ nie je lepšia ani horšia ako sme boli my. Je iná a to treba rešpektovať.

Je dôležité si uvedomiť, že pre deti nie je online svet oddelenou entitou, ale prirodzeným predĺžením ich reality. Virtuálna komunikácia a interakcie sú pre ne rovnako dôležité a reálne ako tie v „offline“ svete.

Pre deti je online svet miestom, kde sa stretávajú s kamarátmi, hrajú hry, učia sa nové veci a objavujú svoje záujmy. V online prostredí si budujú vzťahy, zdieľajú zážitky a formujú svoju identitu.

Ak chceme deťom pomôcť zorientovať sa v online svete a vyhnúť sa jeho nástrahám, musíme ho najskôr pochopiť. Namiesto striktných zákazov a obmedzení sa snažme o dialóg a spoločné hľadanie riešení.

A ako to robiť?

  • Pýtajte sa na hry, ktoré hrá. Akých influencerov, youtuberov sleduje. Akú hudbu počúva? /ak vás čaká dlhšie cestovanie autom, požiadajte ho, aby vám pustilo svoj playlist – zaručene sa veľa dozviete :) /
  • Zaujímajte sa – s kým a ako online komunikuje /samozrejme s rešpektom k veku dieťaťa/
  • Požiadajte ho, nech vám ukáže ako fungujú aplikácie, platformy... nechajte sa učiť od svojho dieťaťa, zaručene vie toho viac ako vy :)
  • Zahrajte si spolu hru, pozrite si vtipné video a pod. So staršími deťmi si môžete preposielať zaujímavé, zábavné a vzdelávacie videá .
  • Rešpektujte jeho online priestor, je to rovnaké ako s listovým tajomstvom/nečítajte mu správy bez dovolenia, nevstupujte do jeho online priestoru bez ohlásenia/
  • Nekomentujte to čo pozerá vaše dieťa negatívne, skôr si s ním sadnite a porozprávajte sa o tom. Niektoré veci sú už pre našu generáciu vzdialené a sú nám cudzie, ale nie vždy musia byť apriori zlé. Takže pochopenie a záujem.

 

Množstvo času a hlavne spôsob akým trávi čas v online svete je veľmi dôležitý. Častokrát sú to hodiny skrolovania, pasívne sledovanie krátkych videí, ktoré môže veľmi uškodiť mozgu dieťaťa. A to tu nespomínam škodlivý obsah, s ktorým sa vaše dieťa môže stretnúť. Nástrahy algoritmov, kyberšikana, násilie...

Ak dáme dieťaťu mobil príliš skoro, alebo ho má v ruke príliš často. Môže mať v školskom prostredí vážne problémy s koncentráciou, pozornosťou, správanie má impulzívnejšie, zvýrazňuje sa netrpezlivosť, horšie nadväzuje kontakty, náročnejšie spracúva svoje emócie, cíti sa vyčerpané...

 

DOBRÝMI POMOCNÍKMI nám môže byť:

- rodičovský zámok

- stanovanie pravidiel /kedy už mobil nepoužívať, večer ho odkladať a podobne/

- využívať časovače, tým možno trénovať sebadisciplínu a odolnosť dieťaťa

- byť pozitívnym príkladom /je neefektné zakazovať, keď nás deti vidia „nonstop s mobilom“

- nebyť odpojení od svojich detí, byť fyzicky prítomní, byť s nimi, zaujímať sa o nich, ponúkať im alternatívy k online svetu, spoločné varenie, športovanie, prechádzky, spoločenské hry, čítanie kníh

...láskavé objatie, na to netreba určite zabudnúť, je životne dôležité!

Najideálnejšie je nastaviť tieto regulácie hneď pri prvom telefóne, ktorý dieťa dostane, nie až keď si všimneme začínajúce problémy. Vtedy je nastavenie (napríklad časovača) obrovská zmena, ktorú deti nemusia zvládať s ľahkosťou. Pre nich je to odtrhnutie od dovtedy kedykoľvek prístupného prísunu informácií a ich obmedzenie im môže pripadať nefér či frustrujúce.

S ohľadom na závažnosť témy sa naše centrum venuje vo forme preventívnych aktivít a programov v školách digitálnym zručnostiam a vnímame, že téma je veľmi živá, aktuálna a urgentná.

 

Za SCPP s úctou

Mgr. Žaneta Porubská

Sociálna pedagogička - preventistka

Logo